De kerk van Santa Madonna delle Grazie in Este (PD), bevat een middelgroot orgel van de toonaangevende Italiaanse firma Mascioni. Het werd gemaakt in 1937 als hun opus 498. Het orgel heeft twee manualen, pedaal en 28 registers. Het orgel bestaat uit twee delen (links Grande Organo en Pedal) en (rechts Recitativo) aan weerszijden van het altaar. De orgelconsole bevindt zich achter het altaar.
De beschrijving van de oorspronkelijke kerk, gebouwd in 1489 door de Conventual Dominicanen, vermeldt al een orgel dat in het koor is geïnstalleerd. Er zijn echter geen aanwijzingen van de leverancier, noch van wat voor soort orgel het zou kunnen zijn geweest.
In 1717 begon de bouw van de huidige basiliek, groter dan de vorige kerk. Ook hier vinden we verwijzingen naar een orgel; de meest expliciete informatie is te vinden in een notitie uit 1885 die verwijst naar de constructie van de trap die leidt naar de vereerde icoon van de Madonna.
Het huidige orgel werd in 1937 gebouwd door de orgelmakers Mascioni di Cuvio, een al vele generaties bestaand bedrijf. In 1980 het gerestaureerd door de firma Ruffatti. Een tweede wijziging was de vervanging van de klavieren en aanpassing van het elektrische systeem, in 2006 uitgevoerd door de orgelbouwers Scarparo en Vecchiato.
Het instrument is een mooi voorbeeld van het Italiaanse Ceciliaanse orgelcultuur. Het was
een heroriëntering naar de polyfonie van 16e-eeuwse componisten als Palestrina, Lassus en Victoria. De veelzijdige symfonische kenmerken zijn opmerkelijk, niettegenstaande de beperkte hoeveelheid registers. De registers mengen buitengewoon goed en de glorieuze kerkakoestiek (de nagalmtijd tot 7 seconden) draagt bij aan het spectaculaire resultaat. Beide manualen hebben volledige hoofdkoren bekroond met meerstemmig mixturen.
Er zijn de typische solostemmen Altviool, Dulciana, Fluit 8 (wat een Flute harmonique is), kleurrijke tongwerken Clarinetto en Trompeta. Er zijn twee zwevende registers, zeer kenmerkend voor het Italiaans repertoire. De eerste, de Coro Viole op de Recitativo, is bedoeld om te combineren met de Viola 8'. De Coro Viole is een register met strijkend stemmen drie sterk, waarbij een rij is gemaakt om te zweven ten opzichte van de andere. Het klinkt prachtig als een zingend koor.
De tweede zwevende stem is de Voce Umana op het Grande Organo-manuaal, die traditioneel wordt gecombineerd met de Principale 8' van de Grande Organo om een ruime en snelle zweving te produceren die onmisbaar is voor Italiaanse muziek zoals de Elevation (opheffing) van de hostie. Een tip: probeer de zweving van de Voce Umana met ongeveer -5 cent te verminderen (bovenaan in het Hauptwerk-intonatie-scherm) en combineer deze met de Fluit 8 om een mystieke schoonheid van de zwevende fluiten te ervaren.
Orgels uit de renaissance- en baroktijd zijn herontdekt als orgels met de mooiste klanken, waarin Gravität, Helderheid en Poëzie (Lieflijkheid) in goede verhoudingen aanwezig. De hedendaagse orgelbouwers maken orgels met klanken in dezelfde stijl. Bij voorkeur gebruik ik sample sets met dit inspirerend klankidioom en dat sluit het romantische orgel uit. De stijl van Witte en de laatste generatie Bätz zijn als kerkorgel al niet aantrekkelijk, maar als sample set voor een huisorgel zijn ze totaal ongeschikt.
Italianen hebben altijd al orgels gebouwd die sterk afweken van de Noord- en Midden Europese stijl. De winddruk was daar extreem laag (minder dan 50 mmWK) voor een kathedraal van 135 meter lang; de San Petronio in Bologna. De prachtige akoestiek zorgde ervoor dat het tot achter in de kerk goed hoorbaar was.
Mascioni is een familie van orgelbouwers, waar nu de zesde generatie orgels van hoog muzikaal niveau bouwt. Het orgel van Este stamt uit 1937, is dus wel uit de tijd van de romantiek, maar kan niet worden vergeleken met de Noord-Europese stijl.
De sample set heb ik onmiddellijk besteld en het is een groot genoegen om de prachtige klankkleuren te ontdekken. Vanzelfsprekend gebruik ik alleen de DRY samples en IR galm.
Het laden van de set vergt enige tijd, want de klanken worden volledig overgebracht. Het is het kenmerk van een goede sample set. Ik heb een absoluut gehoor en daarmee kan ik de kwaliteit beoordelen.
Tremolo
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |