Mijn Sonarte-orgel heeft dezelfde hoogwaardige luidsprekers als Prospectum heeft gebruikt om de samples te beoordelen. Om tot een objectieve beoordeling te komen, heb ik twee collega-intonateurs bij de test betrokken. Het verschil in kwaliteit is echter zo groot, dat we direct zonder enige twijfel hoorden hoeveel beter de samples van Prospectum zijn.
Echte klanken van pijpen, buitengewoon realistisch laat het Sonarte-orgel de pijpklanken horen.
Deze sample set introduceert enkele innovaties:
Verwerking zonder denoising - geluidsdetails blijven behouden
Geen denoising toegepast - geluidsdetails bewaard Een speciale keten van verwerken elimineert de noodzaak van denoising en vermijdt daarom gerelateerde kwaliteitsverliezen.
Hoogwaardige galm
Met behulp van honderden zorgvuldig geregistreerde en geoptimaliseerde IR's van de Kloosterkerk, allemaal opgenomen in de samples (de HW convolution methode wordt niet gebruikt). Hiervoor wordt een speciaal ontwikkelde rendering gebruikt.
Resultaat: ruisvrije, complexe galm!
Tot 7 Release-Samples per pijp
Het aantal Releasesamples en de bijbehorende IRs van de Kloosterkerk werden voor elke pijp afzonderlijk bepaald.
Dit minimaliseert de speel-artefacten.
Volgens het boek Die Baumeister orgel uit 1737 in de kloosterkerk Maihingen werd dit unieke orgel in de jaren 1734-1737 gebouwd door Johann Martin Baumeister - met uitzondering van het Rückpositiv, dat wordt toegeschreven aan Jakob Philipp Bouthellier.
Bijzonder aan dit orgel is dat het door een keten van gelukkige omstandigheden vrijwel perfect bewaard is gebleven. In verband met de secularisatie van de abdij van Maihingen werd het orgel in oktober 1802 verzegeld en niet meer bespeeld, omdat er vanaf dat moment bijna uitsluitend missen werden gevierd in de nabijgelegen Kerk Maria Himmelfahrt.
Bovendien voorzag Baumeister het orgel niet van een ingang, waardoor onderhoud aan het orgel aanzienlijk werd bemoeilijkt - een omstandigheid die mogelijke pogingen waren om te voorkomen dat er aan het werd orgel gewerkt. Toen het orgel in de jaren 1988-1990 eindelijk werd gerestaureerd, werd het volledig in zijn oorspronkelijke staat aangetroffen, precies zoals het door Baumeister was gebouwd en geïntoneerd.
De restauratie werd met bijzondere zorg uitgevoerd en uitzonderlijk goed gedocumenteerd. Het doel was om het orgel bespeelbaar te maken met een minimum aan ingrijpen in de oorspronkelijke staat.
In zijn oorspronkelijke staat biedt het orgel een ongewoon geluid voor de oren van vandaag en,
zoals Christoph Bossert laat zien (1), vereist dat je de tijd neemt om er vertrouwd mee te raken.
Speciale vermelding verdient de ongelooflijk mooie 8' Fluiten, Strijkers en de Quintaden. Bijzonder is de zwevend gestemde Cythara 8' in het Rugpositief, die samen met de Flauten 8' een tremulant-achtig effect veroorzaakt.
De Mixturen in het Hoofdwerk bevatten Tertskoren en zo is de Cymbel een zuiver tertsmixtuur. Het heeft alleen tertsen en octaafpijpen, vanaf c1 wordt de Terts toegevoegd. De Mixtuur in het Rugpositief daarentegen bevat alleen quint en octaafpijpen. In het Pedaal zijn alleen de lage basisstemmen (16' en 8') aanwezig, een Quint 6' ondersteunt het 16' fundament. Hiermee krijgt de orgelklank een diepe Gravität.
(1) Maihingen, Baumeister-Orgel 1737 - Orgelführung mit Christoph Bossert
Prospectum innovatieve Sampling
Wanneer een orgelbouwer de opdracht tot het bouwen van een orgel aanvaart, begint hij met het maken van de pijpen. De bouw van het orgel kan één of meerdere jaren duren en intussen verouderen de pijpen. Het metaal krijgt de tijd om te ontspannen, de moleculaire structuur komt tot rust. Het heeft weinig zin om nieuwe pijpen te intoneren, want een week later klinkt een pijp al weer anders. Vioolbouwers zullen dit herkennen, bewerkt hout moet ook eerst tot rust komen. Belangrijk voor de klank van een pijp is de resonans van het pijpcorpus. Bewerkt metaal moet eerst verouderen, voordat de resonans een merkbare rol speelt in de klankvorming.
Het Baumeister-orgel was 186 jaar niet bespeeld, voordat de orgelbouwer in 1988 aan de restauratie begon. Door deze veroudering was elke pijp in staat om magnifieke klanken te vormen, dankzij de resonans van het corpus.
De door Prospectum ontwikkelde innovatieve sampling, resultaat van 17 jaar onderzoek, zijn deze welluidende klanken in volle glorie in de sample set te horen. Sonarte heeft heeft mijn orgel voorzien van luidsprekers uit de topklasse, evenals de D-A Converter. Daardoor worden de klanken weergegeven, alsof ze rechtstreeks uit de pijpen komen.
De PROSPECTUM samples van Maihingen zijn van uitzonderlijk hoge kwaliteit
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |